A coachingról - az "asszisztált közös gondolkodásban" rejlő megoldásról, érthetően
Munkavállalóként, vagy vezetőként problémába ütközött? Az én segítségem a coaching. Alább megtalálhat röviden mindent, amit a coaching-folyamatról el kell mondanom...

Mi a coaching (és mi nem az)?
A coaching tevékenységet az ICF (Nemzetközi Coach szövetség) egy olyan, gondolkodást provokáló és kreatív folyamatként definiálhatjuk, amely partnerségben önnel segíti az ön személyes és szakmai potenciálját maximalizálni.
A coaching kiindulási pontja az ön valós dilemmája ügyfélként;
a változás lehetősége megjelenik, ön hajlandó dolgozni a saját témáján és
vállalja ennek minden nehézségét, fájdalmát, terhét.
A coaching ugyanakkor nem terápia; a coaching alaphelyzete nem azonos a pszichológus és páciense esetével; a coach nem ad diagnózist és nem nyújt gyógymódot; pszichológiai probléma esetén inkább szakemberhez irányítja ügyfelét.
A coaching nem mentoring; a mentoring alaphelyzete az adott témában idősebb, tapasztaltabb, karrierjében előrébb járó kolléga és a mentorált beszélgetése. A coach nem (feltétlenül) rendelkezik téma ismerettel (azaz más szakmából is jöhet); nem (feltétlenül) jutott magasabbra a karrier létrán (lásd executive coaching). A mentor élhet a coach eszközeivel (én magam is mentorálok munkahelyemen); de a mentorálás egyes eszközeit kifejezetten nem használjuk coachingban (pl. releváns sztori megosztása).
A coaching végül nem tanácsadás; mert tanácsot attól kérünk, aki az adott témában jóval nagyobb szakértelemmel, tapasztalattal bír; az ön dilemmájának viszont önmaga a legnagyobb szakértője...
Akkor mit is csinál a coach? Lásd "A coaching ülésről részletesen" c. bekezdést.

Mit várhat el tőlem?
A coaching folyamat logikája mentén az alábbiakban állok szíves rendelkezésére.
Részemről Etikus viselkedésre és Coaching szemléletben működésre számíthat ügyfélként. Etikus viselkedésen többek közt az "OKÉ vagy-OKÉ vagyok" pozíciót, a megfelelő nyelvezet használatát, titoktartást és a szakmai határtartást értjük.
A Coaching szemléletben működésem lényege, hogy tudatosan figyelem a folyamat közben keletkező intuícióimat, észleléseimet és azt az ön javára fordítom; tanulom magam és közben tanulom önt is ügyfélként.
Feladatom a bizalom és biztonság fenntartása, a beszélgetés mederben tartása és a haladás biztosítása a Tudatos jelenlétem által az "itt és most"-ban. Ebben a keretben ügyfélként ön mindig OKÉ ; azaz szabadon megnyilvánulhat. Kíváncsi vagyok önre; a gondolataira csakúgy, mint a kapcsolódó vagy akár hirtelen a semmiből felbukkanó érzelmeire; de nem ítélem meg.
Hatékony kommunikációban az alap az értő figyelmem; amely a csend teremtéstől, az ön kommunikációs stílusának megértésén át a multi-szenzoros (szavak, hangszín, testbeszéd, érzelmek, stb.) észlelésen keresztül a reflexiók, az elhallgatások, a rejtett(nek tűnő) tartalmakra rákérdezéseim mind szerepet játszanak.
De elősegítem az ön tudatosságának fejlődését a megfelelő kérdések alkalmazásával. Kedvencem, amikor görbe tükröt tarthatok, elősegítve a gondolkodási kerete tágítását, illetve átalakítását. A megoldás önben születik meg végül; ezért is fog hozzá jobban ragaszkodni.
Végül az ön által felismerteket, tanulásokat cselekvési tervvé alakítjuk. Ennek részeként célokat, konkrét tetteket és ellenőrzési pontokat hozunk létre. Ha jól dolgoztunk. akkor ülésről ülésre jutalmunk lesz a jól elvégzett munka eredményeként a megkönnyebbülés; a "tudjuk hogyan tovább" öröme.

A coaching ülésről részletesen
Az ún. nulladik ülésen előkészítésként a Coaching szemléletben történő etikus működésem részleteinek interaktív tisztázása és az ez alapján megkötött szerződésünk alapozhatja meg a később formálódó bizalmad irántam.
Ezután közösen a teljes, több ülésből álló folyamatra vonatkozó, kellően részletes célt alkotunk meg, annak siker kritériumaival együtt. A folyamat-cél később mederként szolgál az egyes találkozások rész-céljainak kijelölésekor is.
Az egyes ülések elején tisztázzuk a találkozónk konkrét célját, annak aktualitását/fontosságát, a cél teljesülési kritériumait és azt, hogy ezt milyen módon szeretnénk elérni adott alkalommal.
Aztán elindul a beszélgetés; én empatikusan hallgatom önt; szavai tartalmát éppúgy, mint hanghordozását, , szóhasználatát. Figyelem felbukkanó érzelmeit, energiaváltozásait csakúgy, mint gesztusait, kísérő mozdulatait
Sokat kérdezek közben, de néha csendet tartok önnek; vagy visszatükrözöm (néha torzítva) az elhangzottakat; együtt alkotva haladunk az ismeretlen megoldásunk felé az ön üteme és mozgási pályája szerint.
A felismerések megszületnek és segítek ezeket tudatosítani önben. Célzott kérdésekkel segítek önnek a valósága átkeretezésében, a nézőpontja megváltoztatásában a változás elősegítése érdekében. Szabadadon dönthet meglátásaim, megérzéseim esetleges felhasználásáról. Nyitott kérdésekkel segítek tanulása elmélyítésében.
Végül összefoglaljuk tanulásait; segítek megfogalmazni, hogy mit tanult saját magáról és a helyzetéről. Ránézünk, hogy a tanultakat miképpen fogja felhasználni a célja érdekében és végül lezárjuk az ülést.