A Pannon Egyetemen - óraadóként

2024 februárban megkezdtem a második félévemet óraadóként, a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karán. Most alapszakos hallgatókkal dolgozom együtt a "Bevezetés a marketingbe" szeminárium keretében.
Ez a feladat sok oldalról jelent kihívást a komfortos énemnek. Mielőtt elutaztam Veszprémbe, erősen fegyelmeznem kellett magamat és ismételten emlékeztetnem: amikor az ismeretlentől való félelem áll alternatívaként szemben a megszokott helyzetekhez kapcsolódó mély unalommal, akkor mindig az előbbit eredményező utat érdemes választani. Ugyanis csak egy adott kihívás vállalása által jöhet meg a fejlődés, az új tapasztalat és a komfortzóna gyümölcsöző tágulása.
A kihívások palettája ebben a helyzetben sokszínű. Kezdem azzal, hogy számomra szokatlanul nagy létszámú csoportoknak kell szemináriumot tartanom; azaz interaktív formában, gyakorlati óra keretében együtt gondolkodva, haladnom velük. Konkrétan 40-nél több van jelen a magyar nyelvű szemináriumon, míg az angol nyelvű kurzuson 65-nél is többen ülnek a teremben. Ezt a hallgatók munkacsoportokba osztásával és az órai feladatok csoportos feldolgozásával és a többiek felé megosztásával tudtuk meghaladni.
A második kihívást az jelenti, hogy a marketingről olyan gazdasági szakos hallgatókkal kell együttműködnöm, akik kifejezetten más területeket választottak szakirányul (pénzügy, HR menedzsment stb.). Jó példa erre, hogy a magyar nyelvű órán a marketingről alkotott prekoncepció erősen egybecsengett a manipulációval, a rásózással és egyéb, negatív felhasználással. A kapcsolódó előítéleteket, a félelmeket, a motivációik mibenlétét nyitott kérdéseimre adott válaszaikból tudtam meg. Ezekre reflektálva igyekeztem az elvárásaikat felkelteni és a félelmeiket eloszlatni.
A harmadik kihívást a nyelv, illetve az egyes kultúrák különbözősége jelenti. Érdekes volt megtapasztalni, ahogy egy nyugat-európai hallgató összevitatkozott egy ázsiai kollégájával; szinte hitvitává fajult az "almácskás telefon" kontra "feltörekvő kínai márka" összevetése. Én kedvelem a konfliktusokat, de itt, moderátorként nehéz volt visszatérnem az eredeti, piacok/termékek/verseny kontextushoz.
Az én ajánlatom a hallgatók felé az volt: ha az előadásokat követve az alapvető fogalmakkal tisztában lesznek, akkor a kéthetente beadandó és/vagy az órák elején bemutatandó prezentációkhoz már csupán a józan eszükre, némi kreativitásra és esztétikai érzékre lesz szükségük. Persze extra időt én sem tudok nekik biztosítani, de összegyűjtöttünk néhány olyan stratégiát is, amellyel javíthatják a csoportjaik hatékonyságát és termelékenységét.
Megértettük együtt, hogy nem marketing szakemberként is fontos a marketing alapok, technikák és eszközök ismerete. Ha másért nem is, mert vállalati dolgozóként lesz dolgunk marketinges kollégákkal, ne adj Isten alkalmaznunk kell a marketing szemléletet, amikor pénzügyesként egy vevővel tárgyalunk, HR-esként egy pozíciót, vagy a vállalatot kell eladnunk egy-egy jelentkezőnek. Vagy csak azért, hogy tudatosan tudjunk dönteni azokban az esetekben, amikor pszichológiai eszközöket bevető szervezetek mindent elkövetnek a pénzünk, a véleményünk, a támogatásunk megszerzéséért.
Jó volt látnom, hogy az óra előrehaladtával egyre intenzívebbé váltak az egyes feladatokra adott válaszok kidolgozása alatt a diskurzusok; új megközelítések, korántsem sablonos válaszok születtek, sőt kulturált viták is, ahol a cél számomra nem a helyes végeredmény, hanem a pro/kontra érvelés és a másik véleményére nyitottság fokozatos megerősödése volt. Erős kezdet, de a folytatásban még lesz munka, bőven. Én élvezem…