Viselkedésprofil – a tudatosodás kiinduló pontja

15/02/2024

A DISC tesztet business coachingban az ügyfél adott üzleti kontextusban megnyilvánuló jellegzetes viselkedésének tudatosítására használjuk. Online vagy offline kitöltése után az ügyfél megkapja, hogy az első értelmezési szintként melyik viselkedésmód jellemző rá leginkább a négyből (Domináns/Dominant; Iniciatív/Influencing; Stabil/Stable; Gondos/Cautious); azaz melyiknek megfelelő verbális, illetve nonverbális cselekvési "nyelvet" használja.

Ezt a teszt 3 különböző énkép (nyilvános/kifelé mutatni vágyott; személyes/stresszben valójában mutatott és az összetett/ahogy őt látják) kiértékelése alapján állítja elő, de ezekből levezetve az ún. második értelmezési szinten megadja már a 4 viselkedésmód használatából kombinációként előálló, személyre jellemző, ún. összetett viselkedésmintát is.

Erről a viselkedésmintáról aztán a teszt kiértékelése 12 szempont alapján ad egy részletes leírást. Kezdete az ügyfélre jellemző viselkedés általános bemutatása a viselkedési tendenciákkal, a kapcsolódó lehetséges fejlesztési területekkel és a feladat-teljesítésre vonatkozóan megfigyelhető viselkedési elemekkel együtt. Ezt követően ad egy betekintést az ügyfél elsődleges céljairól, a mögöttes motivációiról és a még mélyebben rejlő értékeiről is.

Majd listázza a tesztalany másokhoz, illetve a nehéz helyzetekhez viszonyulását olyan részletekbe menően, mint a mások meggyőzése, a konfliktusok kezelése, illetve a nyomás alatti reakciók során alkalmazott viselkedés. Végül leírja a csapatmunkához hozzájárulása jellegzetes formáit egyrészt csapattagként, másrészt a csapat vezetőjeként.

Ezek alapján aztán javaslatot fogalmaz meg a preferált feladatok, funkciók tekintetében.

A DISC viselkedésprofil kitöltése után a tesztalannyal egy-két coaching ülés keretében átbeszéljük igény szerint részletesen a fentiek ismeretében megfogalmazott kérdéseit, felismeréseit és a dilemmáit. Rá tudunk nézni a legmeglepőbb vagy akár legegyértelműbbnek tűnő megállapításokra és a belőlük fakadó gondolatokra, érzésekre.

Aztán ezt követheti a tudatosodásból kibontakozó tanulás és így az ügyfél fejlődni tud; melynek általam kínált útja a coaching beszélgetések sora, amelyek közös kiindulópontja lehet a DISC kiértékelés. Ha érdekli ez a kaland, akkor vágjunk bele együtt!