Felkészülök egy konfliktusra – szükségleteim kommunikálása
Egy kellemetlen témáról kellene beszélnie egy kollégájával? Igazságtalan vádakkal illették a csapatból, vagy "csak" nem tartották a határait tiszteletben? Vagy a főnökének készül már régóta elmondani valamit, esetleg kérni szeretne tőle? Akkor önre egy konfliktusos helyzet vár, amire bizony jó felkészülni.
Először is gyűjtse össze az adott témával kapcsolatos összes megfigyelését, a tényeket, a számokat, a pro és bizony a kontra érveket is – mérlegelés nélkül egyelőre. Csoportosítsa ezeket az adatokat abból a szempontból, hogy melyek támogatják és melyek gyengítik az álláspontját. De jó azt is címkézni magában, hogy melyek szólnak szorosan véve önről és melyek vonatkoznak inkább másokra.
Miután elmerült az adathalmazban, vizsgálja meg a kapcsolódó érzéseit. Dühös? Akkor bizony behatoltak a határai mögé és megjelent önben az éltető energia, hogy visszaállítsa a határait. Csalódott ? Akkor bizalmat vesztett; szüksége lenne ennek a helyreállítására. Igazságtalanságot érzékel? Nos akkor tudatosítsa magában, hogy a világgal kapcsolatban elvárja, hogy végül győzzön az igazság… (bár erre mondják, hogy "nem mese ez, gyermekem").
Ha az érzéseit listázza, akkor a fenti példához hasonlóan próbálja meg levezetni, hogy milyen szükséglete sérül, illetve leginkább pozitívan megfogalmazni, hogy mire is lenne szüksége. Végül ebből a szükségletből levezetve fogalmazza meg az igényét.
A minap egy fiatal, diplomás pályakezdő ismerősöm szembesült azzal a helyzettel, hogy első munkahelyén, az integrációja során nemtelen támadások érték. A kollégái ugyan általában mosolyogtak rá, de a háta mögött rosszindulatú szemszögből adták elő egymásnak a róla szóló történeteiket. A legrosszabb pedig a végkifejlett lett, mikor ügyfelem végül a vezetőjétől értesült a róla megfogalmazott ítéletekről, vádakról: összeállt egy komplett "koncepciós per".
A felkészülést a "tárgyalásra" a vádak aprólékos, részletekbe menő összegyűjtésével, értelmezésével és ügyfelem nézőpontjának megismerésével, tudatosításával kezdtük. Kavarogtak ezzel párhuzamosan az érzelmei is természetesen, ezeket is listáztuk, kihangosítottuk. Figyeltem ügyfelem kommunikációjára is, hiszen a támadásra hajlamosak vagyunk ellentámadással reagálni, vagy merő védekezéssel. E helyett itt egy sztorit raktunk össze, amelyben ügyfelem tény és saját megfigyelés alapon elmesélte a történeteit, szakmai értékeléssel, az érzelmi szál egyidejű visszaszorításával.
Majd megfogalmazta a kapcsolódó érzéseit és ezek alapján megfogalmazta a hiányt szenvedő szükségleteit (szakmai értékelés, transzparens kommunikáció, kiegyensúlyozott visszajelzés). Nem dobáltunk sarat, de megbeszéltük, hogy ki és milyen helyzetben van, kinek is van itt - a látszólag egyértelmű helyzethez képest – valóban nagyon is fájó problémája, kihívása. Próbáltuk az ellenfelet, avagy ellenséget megérteni, a helyzetébe tágabb kontextusban belehelyezkedni.
Megerősítettük ügyfelem önértékelését, önbecsülését, átgondoltuk, hogy milyen fáradságos és munka intenzív úton került végül oda, abba pozícióba, ahol van. A beszélgetés céljaként egyfajta, a lehetséges mértékben objektív, szakmai alapokon nyugvó, vezetői és kollegiális értékelést szeretne elérni, amelynek következtében kész a lehetséges hiányosságok kijavítására, a további tanulásra és változtatásra – ha szükséges.
Másik ügyfelem új vezetőt kapott, akivel szeretne újra szerződni. Az elmúlt években számtalan pozitív visszajelzést kapott, előléptetési, karrier lehetőségek megvillantásával fűszerezve, avagy fontos projektek vezetését bízták rá. De a materiális kompenzáció mindeddig elmaradt; ellentétben a vállveregetéssel.
Itt is a megbeszélés, a prezentáció ívét raktuk össze legfőképp. Kezdtük az előzmények tényszerű bemutatásával, folytattuk a csalódás, illetve a mögötte keletkező hiányérzet pozitív szükségletként történő megfogalmazásával és a végén az üzenet, az elvárás megfogalmazásával. Felkészültünk az esetleges prompt elutasítás esetére is, egy "értem, hogy most még nem, de akkor mit kell még tennem / hogyan nyílhat meg az esélyem / milyen sanszot tudsz biztosítani nekem?" típusú kérdéskészlet összeállításával.
Ha ön is egy nehéz tárgyalásra készül, akkor már akár egy 1 alkalmas coaching ülésen vállalom a felkészítését - keressen meg kérem!