Hogyan fogalmazzak meg építő kritikát? - teljesítmény értékelés
Munkavállalóként, kollégaként és vezetőként is gyakran kerülünk olyan helyzetbe, amikor kritikát, negatív véleményt kell megosztanunk. Tehetjük ezt egy olyan személlyel, vagy akár üzleti partnerrel, akit pusztán üzleti érdekből, vagy még inkább emberileg sem szeretnénk megsérteni, magunkra haragítani. Ez a "politikai korrektség" nagyvállalati környezetében éppúgy jelenthet kihívást, mint az egymás anonim kiosztásában jeleskedő "kanapélovagok" mindennapi gyakorlóterén a közösségi médiában.
Erre vonatkozóan az egyik alap lecke a kiegyensúlyozott visszajelzés ("balanced feedback") módszere, amelyben két pozitív gondolat, értékelés közé berakunk egy negatív visszajelzést (ezt vizualizálva hívják ezt a módszer kritikusai "bullshit burger"-nek). Ezzel a módszerrel a másik fél csomagolva, "ostyában" veszi be a keserű pirulát. A gyógyszer hat, de az íze már nem olyan rossz, mint enélkül.
A másik jó gyakorlat, hogy kritikát mindig tényekkel és számokkal alátámasztva, tűpontosan kimérve, fogalmazzunk meg. Olyan ez, mint a lézer szikével dolgozó sebész: a műtéti területen csak ott vág, ahol arra feltétlen szükség van. A többi területre véletlenül sem téved, ráadásul a seb széle, a varrat szépen, a lehetséges legszebb esztétikai állapotban gyógyul meg. A kritizált eredményt, mutatót kössük össze a megfelelő üzleti indokkal; a személyeskedésnek és az öncélúságnak még a látszatát is kerüljük el.
Jól működik az is, hogy a kritikával együtt egyrészt fogalmazzuk meg, hogy miért is kérjük a változtatást, a cselekvést? Azt is megfogalmazhatjuk, hogy a változás eredményeként létrejövő új állapot nekünk személy szerint, vagy vállalatunknak miért is fontos; illetve a kritizált személynek mit is jelentene, adna?
A kritikát elfogadni is könnyebb, ha ezzel együtt felajánljuk akár csak általában a segítségünket, vagy mindjárt konkrét javítási lépéseket, együttes erőfeszítésre cselekedeteket javaslunk. De alternatívaként működhet, hogy kifejezzük őszinte(!) meggyőződésünket a másik fél kompetens mivoltáról és megkérdezzük, hogy ő milyen módon, hogyan tudna az eredményeken javítani, illetve esetleg milyen segítséget várna el tőlünk?
Kollégám beszorult a különböző üzleti érdekek harcterére. Egyrészt a márka új szempontjai, a poszt COVID üzleti környezet miatt partnereinknél jól definiált változtatásokat kellett véghez vitetnie. Másrészt a mi vevőink jellemzően és alapjában a kritikára extrán kényes, magukat nagyban autonóm, önerőből sikeres és eredményes vállalkozónak tartják, akiket csupán "hódolat illet, nem bírálat". Azzal a kérdéssel fordult hozzám, hogy miként is egyensúlyozzon a helyi kereskedelmi érdeket szolgáló, kissé "ápol és eltakar" típusú, enyhén aszimmetrikus jó kapcsolat és a távoli központból diktált, a vevőinket ebben a helyzetben szolgáltatóként látó központ akarata között?
Először megvizsgáltuk, hogy az érintett partneri kör egyes kétoldalú viszonyai mennyire standardizálhatóak, illetve milyen speciális elemekkel tarkítottak. Amikor ezeket a sajátosságokat papírra vetettük, látható volt, hogy nem lehet az egész ügyet egy kaptafára felhúzni: minden eset egyenként más és más megközelítést igényel; ugyanakkor ezek segítségével egymástól egészen eltérő megoldási alternatívák is kezdtek kibontakozni.
Ugyanekkor kollégám szóhasználatából, szavai megfogalmazásából felsejlett, hogy a kritika, a változtatási igény meg nem fogalmazása mögött más is lehet. Ugyanis mi mindannyian tiszteljük ezeket a partnereket azért, amit vállalkozóként, illetve kreatív szakemberként elértek az életben: de ügyfelem ezen a skálán már elcsúszott a feltétlen tekintélytisztelet irányába. Azaz tárgyaló partnereit öntudatlan egyfajta tekintélyszemélyként tisztelte és így a javaslataink megfogalmazását ez nagyon megnehezítette. Ráadásul a másik oldalon vállalatunk állt, akit szintén a tekintélyszemélyként respektál: így beszorult két olyan kör közé, amelyek között ő nem érzett erőt a moderáláshoz.
Amikor erre a hozzáállásra ránéztünk és ezt a kapcsolódó szokását tudatosítottuk, akkor megnyílt a tér a tárgyalási képesség fejlesztése és a kapcsolódó tudás elsajátítása irányában.
Ha önnek is problémát okoz az építő kritika megforgalmazása, kérem bátran keressen meg.